چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر - مسعود میر: کمتر از ۱۰روز تا آغاز مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران باقی مانده و احتمالا از چند روز دیگر که سر و کله دکورهای سیمرغی بر سردر سینماهای میزبان جشنواره پیدا شود، زمزمه تغییر برنامه‌های اکران هم به گوش می‌رسد.

میانگین فروش روزانه فیلم «برلین منفی هفت» ۳ میلیون تومان است

 در این روزهای قبل از پرواز سیمرغ‌ها هنوز سینماها برنامه‌های عادی خود را دارند؛ برنامه‌ای که دیگر تغییر دادن آن یا باید مصادف شود با اکران نوروزی یا روی پرده رفتن یک اثر خیلی خاص که معمولا در سال یکی‌دو بار بیشتر تکرار نمی‌شود. برنامه‌ای با نمایش فیلم برای تماشاگران محدود که به ضیافت تماشای فیلم و البته ردیف‌های خالی صندلی‌ها می‌روند.

40روزه‌های اکران

نگاهی به جدول اکران و فروش سینماهای پایتخت نشان می‌دهد 3فیلم «سر به مهر»، «جیب‌بر خیابان جنوبی» و «ابرهای ارغوانی» در گروه فیلم‌هایی قرار دارند که اکران‌شان فردا 40روزه می‌شود. در این 40روز نمایش، عنوان پرفروش‌ترین فیلم متعلق است به نخستین تجربه سینمایی هادی مقدم‌دوست در مقام کارگردان که در 16سینمای تهران روی پرده رفته و بیش از 350میلیون تومان فروخته است. جیب‌بر خیابان جنوبی با همین روز نمایش و البته 14سالن در اختیار، فروش اندکی بیش از 300میلیون تومان را برای سازندگانش به همراه داشته است تا دومین فیلم سیاوش اسعدی در فروش تهران حدود دوسوم هزینه ساخت را به تهیه‌کنندگان بازگرداند. ابرهای ارغوانی سیامک شایقی هم که در 4سالن سینمایی در تهران به نمایش درآمده، تا به حال 100میلیون تومان فروخته است.

30روزه‌ها

هر چند «خسته نباشید» و «بوی گندم» از 30روز پیش با هم روی پرده سینماها رفتند اما اصلا نمی‌توان حال و روز سیدرضا میرکریمی و داریوش باباییان به‌عنوان تهیه‌کنندگان این دو فیلم را با هم مقایسه کرد. خسته نباشید را افشین هاشمی و محسن قرایی با 400میلیون تومان ساخته‌اند که با نمایش در 10سینما تاکنون 77میلیون تومان بلیت فروخته و بوی گندم به کارگردانی رضا خاکی در 22سینما بیش از 340میلیون تومان یعنی نصف هزینه تولید فروش داشته است.

تازه‌واردها

اگر «روز روشن» به کارگردانی حسین شهابی با 20روز نمایش در 7سالن سینما در تهران و فروش کمی بیش از 50میلیونی را فاکتور بگیریم، سایر فیلم‌های روی پرده همگی تازه‌واردهای اکران زمستان لقب خواهند گرفت. «سگ‌های پوشالی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی رضا توکلی که 700میلیون تومان برای ساخت هزینه داشته و حالا با 14روز نمایش در 18سالن 65میلیون تومان فروخته است. البته برای اینکه مطمئن شوید نباید صفت شکست‌خورده گیشه را به سگ‌های پوشالی منتسب کنید، باید از وضعیت فیلم فاخر سازمان سینمایی در اکران مطلع باشید.

فروش؛ یک‌هشتادم هزینه تولید

«برلین منفی هفت» به‌عنوان نخستین فیلم رسمی رامتین لوافی‌پور 2میلیارد و 400میلیون تومان برای ساخته شدن هزینه داشته است. حالا این فیلم در اکران عمومی در تهران تا امروز تنها حدود یک‌هشتادم هزینه‌هایش را جبران کرده است. لوافی‌پور پیش از این «آرام باش و تا 7بشمار» را بدون پروانه تولید ساخته بود و براساس قوانین موجود، چنین فیلمی نه‌تنها جزو محصولات سینمای ایران به شمار نمی‌آید بلکه حتی پروانه نمایش خانگی هم دریافت نمی‌کند. حالا او این امکان را پیدا کرده تا با مساعدت مسئولان وقت سازمان سینمایی پروژه میلیاردی برلین منفی‌هفت را در آلمان جلوی دوربین ببرد. جالب اینجاست که عوامل فیلم در مصاحبه‌های مختلف بارها تأکید کرده‌اند این فیلم به لحاظ هزینه هیچ تفاوتی با تولید یک فیلم متوسط در ایران نداشته و تنها به‌خاطر تفاوت نرخ یورو و تومان هزینه تولیدش سر به فلک زده است. این فیلم در اکران بی‌تردید لقب شکست‌خورده مطلق را یدک می‌کشد اما نباید فراموش کرد بسیاری از این فیلم‌ها نه برای فتح گیشه و رونق جریان سینما در ایران که برای مقاصد و اهداف دیگر کلید خورده و ساخته شده‌اند و شاید اصلا فروش و آمار حواشی آن کمترین اهمیتی برای سازندگانش نداشته باشد.

اکران برای اکران

«پنجشنبه آخر ماه» و «اکباتان» هم یک هفته است که مهمان پرده‌های سینماهای تهران و شهرستان‌ها شده‌اند و با فروش‌های زیر 20میلیون تومان چشم‌انتظار روزهای باقیمانده تا آغاز جشنواره هستند. فیلم اول را ماشاءالله شاهمرادی‌زاده بازیگر مشهدی ساخته که شاید او را در ساخته‌های مسعود ده‌نمکی به‌خاطر داشته باشید. اکباتان مهرشاد کارخانی هم پس از یک وقفه 2ساله به‌تازگی رنگ پرده را دیده تا سازندگانش به همین اکران سرد زمستان راضی باشند.

کد خبر 246717

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز